Apotheek

Openingstijden
De apotheek is geopend op werkdagen van 8.00 tot 13.30 uur (balie gesloten van 10.45 tot 11.15 uur) en van 15.30 tot 17.00 uur.
Medicijnen afhalen kan aansluitend aan het spreekuur of na 15.30 uur.
Als u voor 10 uur belt kunt u medicijnen de volgende dag na 15.30 uur ophalen.
U kunt herhaalrecepten ook aanvragen via onze website of door een leeg medicijndoosje in te leveren in de medicijnenbox rechts naast de ingang van de praktijk (dat kan ook buiten kantoortijden).

Alle medicijnen
Als u patiënt bij ons bent haalt u bij voorkeur al uw medicijnen in onze apotheek, ook als u een recept heeft gekregen van een specialist in het ziekenhuis. Uw huisarts heeft op deze manier het overzicht van al uw medicijnen en kan de zorg coördineren.
Het is handig dat u zelf altijd in het bezit bent van een actuele medicatielijst. Deze lijst kunnen de apothekersassistenten voor u uitdraaien.

Vergoeding
Per 1 januari 2015 zijn er veranderingen in de vergoeding van medicijnen en materialen.
Incontinentiemateriaal wordt helaas niet meer geleverd door onze apotheek omdat zorgverzekeraars niet meer onderhandelen met individuele praktijken.

Niet of nog beperkt vergoed worden:
- verbandmiddelen en (enkel)tape; alleen verbandmiddelen die nodig zijn bij de verzorging van chronische wonden (bijv. doorligwonden) worden nog vergoed.
- glucoseteststrips
- voorzetkamers voor luchtwegmedicatie
- elastische kousen
- catheters en toebehoren
- stomamateriaal en toebehoren
- injectiemateriaal, naaldcontainers en ontsmettingsmiddelen
Het kan ook zijn dat de zorgverzekeraar alleen een goedkoper merk vergoedt. Overstappen naar een even effectief doch goedkoper middel kan voor u aantrekkelijk zijn.

Informeer bij uw zorgverzekeraar of lees in de polisvoorwaarden hoeveel uw zorgverzekering vergoedt.

Wanneer wij spullen aan u leveren dienen wij in veel gevallen een declaratie in bij uw zorgverzekeraar. Wanneer die heeft besloten de verstrekkingen niet meer (volledig) te vergoeden komt de factuur automatisch bij u terecht.

Eerste uitgifte medicijnen
Wanneer
u medicijnen voor het eerst krijgt of langer dan 12 maanden niet heeft gebruikt zien zorgverzekeraars dit als 'eerste uitgifte van medicijnen'. Zij rekenen hiervoor een ander tarief. Soms vermeldt de zorgverzekeraar dit op uw declaratieoverzicht als 'eerste uitgifte gesprek' omdat u o.a. uitleg krijgt over het nieuwe medicijn door de arts of door de assistente.  Voor de zorg die de apotheekhoudende huisarts heeft verleend voor deze eerste uitgifte geldt een apart tarief. U vindt dit tarief terug op uw declaratieoverzicht van uw zorgverzekeraar. Neem voor vragen over uw declaratieoverzicht contact op met uw zorgverzekeraar.

Voor elk medicijn dat u voor het eerst meekrijgt, hebben wij het volgende voor u gedaan:

  • nagegaan of u andere medicijnen gebruikt
  • gekeken of het medicijn geschikt is voor u (bent u er bijvoorbeeld niet allergisch voor)
  • beoordeeld of  u het medicijn kunt gebruiken in combinatie met andere medicijnen
  • zo nodig contact opgenomen met uw voorschrijvend specialist 
  • de bestelprocedure
  • uw gegevens, het gebruik en eventuele waarschuwingen op het etiket gezet
  • bij bepaalde bloedverdunners wordt er contact opgenomen met de trombosedienst
  • het gebruik, de werking en eventuele bijwerkingen aan u uitgelegd
  • de schriftelijke uitleg van het medicijn meegegeven, meestal in de vorm van een bijsluiter

Huisartsenpraktijk Hiern heeft deze zorg aan u verleend volgens de richtlijnen van de beroepsgroep. Hierdoor kunt u erop vertrouwen dat u uw medicijn goed en veilig kunt gebruiken. Heeft u nog vragen, neem dan gerust contact met ons op.

https://huisartsenpraktijkhiern.huisarts-plus.nl/